fredag den 4. april 2008

Skarphed på et canon kamera...


Det lader til at folk der har leget med fotografi i mange år har en hemmelig viden om at der er forskel i skarpheden på kamera-mærker.

Til en klubaften i skovlunde amatør fotoklub fandt jeg i hvert fald ud af at det er normalt at nikon kameraer leverer skarpe billeder out-of-the-box. Smart. Sådan burde verden jo nu engang hænge sammen med alle fabrikater. Jeg har købt et Canon EOS 40D med 17-85 IS optik, og jeg har på de første ca. 2500 billeder været ret skuffet over den manglende skarphed i billederne. Hen ad vejen fandt jeg ud af at bruge Canon DPP softwaren til at tilføre skarphed til RAW-billeder(skyder kun raw). Til at starte med brugte jeg Photoshop's RAW-editor, som ikke gjorde arbejdet nær så godt.

Jeg kan godt anbefale folk at bruge DPP til at lave indledende justeringer af WB, EV, skarphed osv - og så exportere en fil som man leger med i Photoshop. Fordelen ved DPP er også at stort set alle Canon's optikker(dog sært nok ikke EFS 17-85'eren) ligger i softwaren, således at man kan kompensere for barrel-distortion automatisk ud fra informationer som Canon's ingeniører har lagt ind i programmet. Smart.

Har man i det hele taget et digitalt spejlrefleks kamera fra Canon kan jeg anbefale denne side:
Canon Professional Network

Her er et direkte link til en artikel om DPP

Gider man ikke at sidde og tilføre skarphed til sine billeder i RAW-editoren hver gang så kan man indlægge skarphed i kameraet. Det har flere fordele, blandt andet at man så rent faktisk kan bruge sine JPEG filer til noget! Man indlægger skarphed i kameraet ved at bruge Picture Styles. Det skal bemærkes at skarpheden VIL være individuel på alle ens optikker, så hvis man har mere end tre optikker man skifter imellem skal man altså ændre en af de prædefinerede styles og "lige huske" at den er tilknyttet den fjerde optik. Men hvis man trykker på picture style knappen får man denne menu:

Hvis man herfra scroller ned med det store tommelfingerhjul, findes der tre brugerdefinerede punkter.
Hvis man kører den røde bjælke hen på et af dem og trykker på "info" knappen på kameraet får man det næste skærmbillede:





Her kan man så på sharpness trykke på "set"-knappen og så dreje med uret for at øge skarpheden. I mit tilfælde skulle den faktisk helt op på 5-6 for at give skarpe billeder.
Man har dog stadig mulighed for at tilføre skarphed i DPP helt op til +10 så selvom man sætter den på syv kan man stadig tilføre op til tre ekstra trin i DPP.



Man skal bare huske at det her ikke er det samme som at grave dybt i lommen og købe et objektiv der tegner skarpt, som f.eks. et fra Canon's L serie.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

nikonkameraer er ikke "skarpere" - det er bare optikkerne der er forskellige og efterbehandlingen der varierer...

Jacob sagde ...

Det er jeg klar over, det er filerne der kommer ud af kameraerne der er forskel på. Jeg har blot givet en god løsning til at få skarpere billeder ud af canon-kameraer.