onsdag den 24. august 2011

Mytologi - Balder

Jeg havde helt tilbage i februar 2010 fornøjelsen af at lave afbildningen af lysets gud Balder. Billedet blev lavet i et lånestudie(tak til Morten), og modellen Casper Mohr var så venlig at rejse hele vejen fra Næstved for at lægge ansigt til. Min indgangsvinkel var at det skulle være high-key, og meget simpelt. Hvid baggrund, lys hud, svage skygger og hvid skjorte.
Lysdiagram:








Baggrunden var noget så simpelt som et tyndt Hvidt lagen, belyst af to blitze. De var begge på fuld styrke, og med modellen tilpas tæt på baggrunden svøber lyset sig omkring ham. Som primær belysning havde jeg en softbox over modellen, og en paraply under. Tilsammen kaldes det "clamshell" lighting. Det giver et lækkert lys med meget bløde og kontrollerbare skygger. Kameraet er klemt ind mellem paraplyen og softboxen, og alle flash er udløst med radiotrigger. At eksponere et billede med den tonesammensætning er en balance på en knivs æg. Jeg valgte at gå den sikre vej og undereksponere lidt, da det trods alt er nemmere at skrue op end ned bagefter.

Jeg havde fra starten en meget konkret idé om hvordan slutresultatet skulle være, og det blev indfriet 100% i samarbejde med Casper. Efterbehandlingen i Photoshop har været minimal. Hele billedet er blevet lysnet lidt, der er fjernet et par folder i baggrunden, men det er så også det hele.

Resultatet:





Ingen kommentarer: