mandag den 22. november 2010

Dækning af "The Legend Lives On"

I lørdags var jeg inviteret til at fotografere et tribute-show for Michael Jackson. Showet var arrangeret af den danske Michael Jackson fanklub The Moo Walkers. Der var tale om et sceneshow med indslag af forskellig art og i meget forskelligt tempo, så det var mildest talt udfordrende.

1/100 sek F/2.8 ISO1600 @ 150mm

I værste tilfælde snakker vi hurtige dansere, hurtigt skiftende lysforhold, ekstreme kontrastforhold, dominerende sorte områder, røg og sidst men ikke mindst farvet lys. I bedste tilfælde kan man skifte de hurtige dansere ud med relativt statiske sangere og mere stabile lysforhold. Heldigvis var jeg på settet allerede fra frokosttid og fik mulighed for at skyde lyd- og lysprøverne så jeg havde mulighed for at ramme en boldgade eksponeringsmæssigt, og jeg fik mulighed for at tænke over min placering i forhold til showets flow.

1/80 sek F/2.8 ISO3200 @ 90mm
Alt under ISO 1600 var umuligt, og 3200 var mest hyppigt hvis der skulle holdes en lukkerhastighed i intervallet 1/80 - 1/250. Blændeprioritet var ubrugeligt, jeg gætter på at de store mørke områder kombineret med røg og voldsom kontrast snyder lysmåleren - så jeg kørte manuelt hele dagen, chimpede så ofte som muligt og holdt et skarpt øje med EV-meteret i søgeren samtidig med at vurdere selve situationen.

1/200 sek F/2.8 ISO3200 @ 200mm
Nedenunder ses et eksempel på en af de udfordringer scenelys giver:
Rødt lys er forfærdeligt. Sagt lige ud af posen. Selvom billedet er undereksponeret ca. 3 blænder i forhold til kameraets vurdering, er der udbrænding i den røde kanal på sangerens hals. Billedet har da en grad af "artistisk kant"(bla bla bla...) men jeg synes det gør sig bedre i sort/hvid:

1/125 sek F/2.8 ISO1600 @ 90mm
Nu er der i hvert fald en del sorteringsarbejde forude. Der bliver et ordentligt læs til den digitale losseplads, men der er også rigtig mange gode imellem. Jeg glæder mig til at aflevere materialet til Moo Walkers, og takker mange gange for invitationen. Det var sjovt, udfordrende, lærerigt og mest af alt et rigtig godt show de havde stablet på benene.

3 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hey chief.
Super fed læsning, og spændende at læse om de forskellige indstillinger og udfordringer til løse dem. Dem kan man lære meget af :-)

delfer sagde ...

Super lækre billeder, og jeg synes BESTEMT ikke du behøver være ked af resultatet. Scene- og teaterlys kan være noget af det mest rædselsfulde, men også være noget af det mest givende lys at fotografere i, fordi de bringer en intensitet til billederne der forstærker udstrykket. Jeg synes du har ramt dette godt. Dine billeder er varierede og bevarer tilstrækkelig meget "kant" til, man gerne vil se mere.

FEDT!

Jacob sagde ...

Tak til jer begge to. Efter endt gennemgang er det blevet til rigtig mange brugbare billeder, jeg er selv positivt overrasket over den feedback jeg har fået rundt omkring.